Memoria jest kontynuacją gry The Dark Eye: Chains of Satinav (polski podtytuł pierwowzoru to: Klątwa wron). Tak jak poprzednia część produkcja ta należy do gatunku przygodówek typu point and click. W obu przypadkach twórcą jest studio Daedalic Entertainment.
Sequel rozgrywa się w pięć stuleci po tym, jak księżniczka Sadja, pochodząca z odległej krainy Fasar, wyruszyła na pustynię Gorian, by stawić czoła panoszącym się tam demonom. Dążyła do tego, aby zdobyć tytuł największej bohaterki w historii. Niestety wkrótce po tym w tajemniczy sposób zaginęła i ostatecznie została zapomniana.
Bohaterem gry jest młody chłopak o imieniu Geron. Pewnego dnia poznaje on podróżującego handlarza Fahiego, który obiecuje przywrócić jego dziewczynę do ludzkiej postaci w zamian za rozwikłanie zagadki zaginionej przed wiekami Sadji. Geron bez wahania godzi się na warunki umowy, by móc znów ujrzeć ukochaną Nuri, którą w prequelu zamieniono w kruka. Chłopak nie wie jednak, że jest to nie lada wyzwanie. Grozić mu może bowiem wielkie niebezpieczeństwo.
Akcja gry, standardowo w przypadku klasycznych tytułów przygodowych typu point and click, polega na zwiedzaniu kolejnych lokacji, znajdywaniu i łączeniu przedmiotów, rozmawianiu z postaciami niezależnymi oraz rozwiązywaniu zagadek logicznych. Za fabułę Memorii odpowiada Kevin Mentz, autor historii A New Beginning oraz współautor scenariusza Deponii.
Wymagania sprzętowe:
Pentium IV 2.5 GHz, 2.5 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows Vista/7/8